ရခုိင္ျပည္တြင္ AD ေလးရာစု မွ ကိုးရာစု အထိသည္ ေ၀သာလီေခတ္ျဖစ္သည္။ ထုိ ေ၀သာလီေခတ္တြင္ ရခုိင္ဘုရင္မ်ားသည္ ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားၿဖစ္ၾကသၿဖင့္ သီဟိုဠ္ႏိုင္ငံႏွင့္
လူမွုေရးအရေသာ္လည္း ေကာင္း၊ ဘာသာေရးအရလည္း ဆက္ဆံမႈုရိွ ခဲ့ၾကပါသည္။ ေ၀သာလီဘုရင္ သီရိစၿႏၵမင္း (သီရိဓမၼ၀ိဇယမင္း) သာသနာႏွစ္ (1169) AD- 677 ) လက္ထက္တြင္္ သီဟိုဠ္မွွ ၀ိပႆနာဓူရ ရဟန္းငါးရာ၊ ဂႏၶာဓူရ ရဟန္းငါးရာ ေပါင္းရဟန္းသံဃာတစ္ေထာင္ ၊ ရခုိင္ျပည္မွွ ၀ိပႆနာဓူရ ရဟန္းငါးရာ၊ ဂႏၶာဓူရ ရဟန္းငါးရာ ၊ ႏွစ္ျပည္ေထာင္ ေပါင္း ရဟန္းသံဃာႏွစ္ေထာင္တို ့ၿဖင့္ ေ၀သာလီျပည္ ေရႊေတာင္ၾကီးတြင္ စတုတၱသဂၤါယနာ တင္ျခင္းကို ၾကီးက်ယ္ခမ္းနားစြာ က်င္းပခဲ့ေၾကာင္ေတြ႔ရပါသည္။
စတုတၳ သဂၤါယနာ (ရခုိင္)
သဂၤါယနာ တင္သည္႔ခုႏွစ္- သာသနာႏွစ္ (၁၁၆၉) ႏွစ္ (AD-677) ရခုိင္ေကာဇာ( ၅၆၀) ျဖိဳသည္႔ႏွစ္
တန္းခူးလျပည္႔ေက်ာ္တစ္ရက္ { ဦးေရႊဇံ ရခုိင္သမုိင္းအလင္းျပက်မ္း p-341}
သဂၤါယနာတင္သည္႔ေနရာ - ရခုိင္ေ၀သာလီေက်ာက္ေလွကားျမိဳ႕ေတာ္၊ ေရႊေတာင္ႀကီး(ေခၚ )
သရက္ခ်ိဳေတာင္ထိပ္၊
အႀကီးအမွဴးျပဳသည္႔ ဦးေဆာင္သံဃာ - အရွင္စူဠေရ၀တမေထရ္
တင္ရာတြပါ၀င္သည္႔ သံဃာဦးေရ - ရခုိင္ျပည္ မွ ၀ိပႆနာဓူရ ရဟန္း(၅၀၀) ဂႏၶာဓူရရဟန္း(၅၀၀)
သီဟုိဠ္မွ ၀ိပႆနာဓူရ(၅၀၀) ဂႏၶာဓူရ (၅၀၀) ေပါင္း သံဃာ(၂၀၀၀)
အေထာက္အပံ႔ျပဳသည္႔မင္း - သီရီစျႏၵားမင္း(သီရိဓမၼ၀ိဇယ) မိဖုရား ကဥၥနမာလာေဒ၀ီ
သဂၤါယနာ တင္သည္႔ ဘာသာ - ပါဠိဘာသာ
တင္ရာတြင္ၾကာျမင္႔သည္႔အခ်ိန္ - (၃) ႏွစ္
တင္သည္႔ပစၥည္း - ေၾကးၿပား
က်မ္းအမည္ က်မ္းအေရအတြက္ ေၾကးျပားခ်ပ္ေရ
မွတ္ခ်က္
၀ိနည္း ငါးက်မ္း ၂၅၀
သုတၱံ သုံးက်မ္း ၉၁၀
ဒီယနိကာယ္ ၃ က်မ္း
မဇၥ်ိမနိကာယ္ (ပဏၰသ) ၃ က်မ္း
သံယုတၱနိကာယ္ ၅ က်မ္း
အဂၤုတၱရနိကာယ္ ၁၁ က်မ္း
ခုဒၵကနိကာယ္ ၁၉ က်မ္း
နိကာယ္ငါးရပ္ (၄၁)က်မ္း
အဘိဓမၼာ ခုနစ္ က်မ္း ၈၄၀
စုစုေပါင္း - ၂၀၀၀
အကၡရာတင္ခဲ႔ရာတြင္ တစ္ႏွစ္ ၾကာျမင္႔ခဲ႔သည္။
သုတၱာန္ (၄၁)က်မ္းကုိ တစ္သုတ္လွ်င္ တစ္က်မ္းက်စီျဖင္႔ ေရတြက္ထားျခင္းျဖစ္ပါသည္။
အဌာကထာဖြင္႔ဆုိရာတြင္
က်မ္းအမည္ က်မ္းအေရအတြက္ ေၾကးျပားခ်ပ္ေရ
၀ိနည္း ငါးက်မ္း ၇၅၀
သုတၱံ သုံးက်မ္း ၁၅၀၀
အဘိဓမၼာခုနစ္က်မ္း ၆၉၀
၀ိသုဒၶိမဂ္ ၄၀
ကခၤါ၀ိတရဏီ ႏွစ္က်မ္း ၂၀
ဘိကၡဳ ၊ ဘိကၡဳနီ၀ိနိစၧာယ --------------
၃၀၀၀
အဌာကထာ အတြက္ အကၡရာတင္ရာတြင္ ၂ ႏွစ္ၾကာျမင္႔ခဲသည္။
----------------------
စုစုေပါင္း ေၾကးျပားခ်ပ္ေရ (၅၀၀၀) ငါးေထာင္
ေၾကးျပားတစ္ခ်ပ္အရြယ္အစား - အလ်ား ၂၇ လကၼ ၊ အနံ ၁၅ လကၼ -ထု တစ္မူး
ေၾကးျပားတစ္ခ်ပ္တြင္ ပါသည္႔ စာေၾကာင္းေရ ( ၂၇ ) ေၾကာင္းစီ ေက်ာဖက္ရင္ဖက္ ေရးထုိးထားသည္။
သဂၤါယနာ တင္ၿပီ။းေသာအခါ ထုိမူအတုိင္း ေရးကူးပြားေစသည္။ မူရင္းပိဋကတ္ေတာ္ေၾကးပုရပုိက္မ်ားကုိ ေ၀သာလီျမိဳ႕ေတာ္တစ္ေနရာရွိ ေစတီတစ္ဆူ၌ ဌာပနာေတာ္ထည္႔ ျပဳလုပ္ခဲသည္ဟု သိရေပါသည္။ ထုိမူရင္းပြားကူးေသာ သဂၤါယနာတင္ ပိဋကတ္က်မ္းဂန္ မ်ားကုိ ေၿမာက္ဦးေခတ္တြင္ နန္းေတာ္ႏွင္႔ အနီးဆုံး အလုံၿခဳံဆုံးျဖစ္ေသာ ေရႊဂူေတာင္ ပိဋကတ္တုိက္၌ သိမ္းဆည္းထားသည္ဟု တဆင္႔စကားၾကားဖူူးပါသည္။
ရခုိင္ျပည္ေလးၿမိဳ႕ေခတ္ ပဥၥမ သဂၤါယနာ ႏွင္႔ ဧကဒႆမ သဂၤါယနာ
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
အာနႏၵစျႏၵမင္း လက္ထက္သုိ႔ ေရာက္သည္႔အခါ ေ၀သာလီေခတ္ သဂၤါယနာတင္ခဲ႔သည္႔က်မ္းမ်ားကုိ မ်ားစြာေရးးကူးေစၿပီ ေဒသအႏွံ ပ်ံ႕ ႏွံ႔ေစခဲ႔သည္။ အနႏ ၵစျႏၵမင္း နတ္ရြာစံၿပီး ႏွစ္ (၁၅၀)ခန္႔ၾကာေသာအခါတြင္ ေလးၿမိဳ႕ေခတ္ ပဥၥာၿမိဳ႕၌ စႏၵသင္မင္း၏သားေတာ္ ရခုိင္ဘုရင္မင္းရင္ျဖဴ သည္ ေကာဇာသကၠရာဇ္ (၂၀၅ )ခုႏွစ္ AD (843 )ခုႏွစ္ သာသနာႏွစ္(၁၃၇၄ )ခုႏွစ္တြင္ နန္းတက္၍ နန္္းစံ ၄ ႏွစ္ေျမာက္ သာသနာႏွစ္ (၁၃၇၈) ခုႏွစ္ ထုိမင္း၏ ပစၥည္းေလးပါးခ်ီးေျမွာက္ျခင္းကုိ ခံယူလွ်က္ ရဟႏၱာ သံဃာအရွင္ျမတ္ (၈၀၀) တုိ႔သည္ ေရွးေ၀သာလီသဂၤါယနာမူကုိ အေၿခခံ၍ ရကၡ၀ဏၰအကၡရာျဖင္႔ ဒုတိယအႀကိမ္ သဂၤါယနာတင္ၾကျပန္သည္ကုိ ေတြ႔ရွိရပါသည္။ ဤသုိ႔ျဖင္႔ ရခုိင္ျပည္တြင္ သဂၤါယနာတင္မႈ (၂) ႀကိမ္ ရွိခဲ႔ေလသည္။
တဖန္ ရခုိင္ဘုရင္မင္းရင္ျဖဴသည္ (ဧက ဒႆမ)အႀကိမ္ေျမာက္ သဂၤါယနာကုိလည္း တင္၏ဟု (ရွင္ဥာဏိႆရႏွင္႔ ဦးဦးသာထြန္း -ရခုိင္ျမန္မာပ႑ိတ္ အေမးအေျဖ ေမးခြန္းနံပါတ္(၄)မွာ ေျဖဆုိထားသည္ကုိလည္း ေတြ႔ရွိရပါသည္။ေလးၿမိဳ႕ေခတ္တြင္ ရခုိင္ဘုရင္တစ္ပါးတည္း ပဥၥ သဂၤါယနာ ႏွင္႔ ဧကဒႆမ သဂၤါယနာ (၂) ႀကိမ္ တင္ထားခဲ႔သည္ကုိ မွတ္တမ္းမွတ္ရာမ်ားက ေဖၚျပေနေပသည္။
အေသာကမင္း သာသနာျပဳေစလႊတ္ေသာ တုိင္းျပည္မ်ားရွိ ဘုရင္ေလးပါးတို႔၏ အမည္နာမမ်ားကိုလည္းေဖာ္ျပထားေတြ႔ရပါသည္။ ယင္းတို႔ကား
(၁) တုရမယ၊
(၂)အင္တိကိုန၊
(၃) မဂ ဧလိက၊
(၄) ဆုႏၵရ တို႔ ျဖစ္ၾကသည္။
အလားတူပင္ ေတာင္ပိုင္းေဒသမ်ား၌ ပ႑၊ တမၺရ
ပဏၰိယတို႔သို႔လည္း သာသနာျပဳမ်ားကို ေစလႊတ္ေလသည္။ ကေမၺာဇ၊
နာဘက၊ ေဘာဇ၊ ပိတိနိယက၊ အႏၶရ၊ ပုလိႏၵကတို႔သို႔ သာသနာျပဳ
ေစလႊတ္ေၾကာင္း ေက်ာက္စာ၌ ၫႊန္ျပထားသည္။ ----
(စကားခ်ပ္)အမွတ္(၄) ဆုႏၵရ ဆုိသည္မွာ ရခုိင္ေ၀သာလီမွ (စျႏၥား)မင္းဆက္မ်ားကုိ ေခၚဆုိဟန္ရွိသည္၊
ေမဓပညာေမာ္ကြန္း
ေမဓပညာဆုိသည္မွာ AD (7) ရာစု ေ၀သာလီေက်ာက္ေလွကားေခတ္တြင္ ထင္ရွားေသာ ပညာရွိ အမတ္ႀကီး တစ္ဦးျဖစ္သည္၊ ရခုိင္တုိ႔၏ ပထမဆုံး(သုိ႔) မဇၥ်ိမေဒသ၏ စတုတၳအႀကိမ္ သဂၤါယနာ တင္ျခင္းမ်ားကုိ ပထမဆုံး မွတ္တမ္းတင္ေရးသားသီကုံးသူလည္းျဖစ္ပါသည္။ တစ္ခ်ိန္တည္းတြင္ သဂၤါယနာတင္ မင္းက သကၠရာဇ္ၿဖိဳ ျခင္းကုိ လည္း လကၤာျဖင္႔ မွတ္တမ္းတင္ေဖၚျပခဲ႔သူျဖစ္သည္။
ေမဓပညာေမာ္ကြန္းလကၤာ အျပည္႔အစုံ
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
ကမၻာစဥ္လာ ၊ ဓမၼာတာျဖင္႔ ၀ိဒြါသမုတ္(၁) ၊ စတုယုဂ္ကိန္း(၂) ၊ ၊ ေလးသိန္းႏွစ္ေသာင္း၊ ႏွစ္ေထာင္ ေဆာင္းအယ္႔။ ႏွစ္ေပါင္းကုိခ်ဳပ္၊ ကလိယုဂ္တည္႔(၃) ။ ထုိယုဂ္ႏွစ္ျပန္၊ ဒြါပရန္(၄) ဟု၊သုံးျပန္ေၾတတာ(၅)၊ ေလးျဖာကတ(၆)၊ ေပါင္းၾကေလးထပ္၊ ရီႊးအပ္သိမႈ ၊ အအဥအီ၊ ရာဂီၾဘဳ(၇) ၊ ဂဏန္းစုျဖစ္၊ ထိုႏွစ္ အ ေပါင္း ေခါက္ေျပာင္းျပန္လွန္၊ကပ္ဆံုးလြန္ေအာင္ လူ ့ေဘာင့္ပြားဆုတ္၊ ေလးပါးယုဂ္တြင္၊ အယင္ ကတ၊ ဓမၼသစၥာ၊ ျပည့္လာဥႆုံံ (၈)၊ ေကာင္းကိန္းႀကံဳအယ့္။
သံုးပံုေၾတတာ ၊ ယုတ္မာတခု၊ ေကာင္းမႈ သံုးျဖာ၊ ဒါြပရာစက္၊တ၀က္ေကာင္းဆိုး၊ တစ္မ်ိဳးကလိ၊ အသိဧက၊ သံုး၀ခြ်တ္ယြင္း၊ တရားကင္း အယ့္ ။
ယင္းကလိသက္၊ထိုႏွစ္ထပ္မွာ ဂိကၡာဂိကၡ(၉) ၊ ဂဏန္းက်ခါ၊ ရာသက္ကာလ၊ ဟာယန(၁၀)မီွ၊ သာကီသက်၊ ေဂါတမ ဟု၊ ေလာက လူ ့ ရြာ၊ ျဖစ္ပြင့္လာရြယ့္၊ ေဒ၀ါမႏုု (၁၁)၊ ကြ်တ္မႈေဟာၾကား၊ ေလး ဆယ့္ငါး၀ါ၊ ျပည့္ေရခါကား ၊ ၾသဆာဂါရ(၁၂)၊ သာခပုဏၰမီ ( ၁၃)၊ ၿငိမ္းလီနိဗၺာန္၊ ထားၿပန္သာသနာ၊ ေဂါ စာၿဖိဳရႈ၊ ဓါတုဋီကာ(၁၄)၊ ေရာက္ခါေပါင္းၾက၊ န၀ႀတိ၊ သတၱဂီ(၁၅)၊ ေဂါတမပူရမ္၊ က်မ္းညႊန္အလာ၊ ရကၡ ပူရ၊ဓညသခင္၊ ဘုရင္ရာဇာ၊ ရာလမာယု၊ မင္းဟုသမိုက္၊ ဘိသိက္ၾကိက္ခါ၊ ေဂါစာဘိႏၷ (၁၆)၊ သဓက က်မ္း၊ ကိန္းခန္းအရ၊မိဘစံဇီ (၁၇)၊ၿဖိဳလီၾကြင္းႏွစ္၊ သၾကစ္မဟာ၊ တရာသံုးခု၊ ပြင့္မူတိြႀကံဳ၊ ကဆုန္ ပုဏၰ ၊ေဂါတမဟု၊ ဗုဒၶတံထြာ၊ ၿဖစ္လာေဟာၾကား၊ ေလးဆယ္ငါး၀ါ၊ ေရာက္ေတခါကား၊ ရာေလး ဆယ့္ယွစ္၊ ျပည့္ခိုက္ကဆုန္၊ နိႀကံဳအဂၤါ၊ နိဗၺဴတာသို ့၊ မွန္စြာေရာက္ဟိ၊ ခတိၱငါးဆက္(၁၈)၊ မပ်က္စဥ္ လာ၊ စႏၵသူရိယ၊ဇီ၀က(၁၉) ကိန္း၊ ၿဖိဳသိမ္းၿပီးမွ တစ္ကလုိက္၊ သၾကစ္လာ၊ သာသနာႏွင့္ စဥ္လိုက္ မပ်က္၊ ဆယ့္ေျခာက္ဆယ္ခါ၊ သူရိယာစိၾတ၊ ဓနဥၥ (၂၀) ကိန္း၊ မယိမ္းၿဖိဳေလ၊ သံုးဆယ္ႏွစ္ဆက္၊ မပ်က္ေရာက္ဘိ၊ သိရိစျႏၵ ၊ ဥတၱမ (၂၁)ကိန္း၊ ၿဖိဳသိမ္းေပါင္းျပဳ၊ ဓါတုဋီကာ၊ ေဂါစာဂေလာ၊ ေရာက္ ေကမွန္စြာ၊ သာသနာႏွစ္၊ အတိတ္ျဖစ္ခါ၊ ထိုႏွစ္မွာပင္ စိၾတာပုဏၰိ ၊ပဋိပါဒ (၂၂)၊ ဆုတ္စတရက္၊ ယင္းနိလက္တြင္၊ ျမသြင္မွိုိင္းအိ၊ တန္ခိုးဟိသည္၊ ဘုမိၼရီႊေဆာင္၊ ဗီြထက္ေခါင္ကို ညီေအာင္ျပဳကာ၊ ၀ိဟာတမ်က္(၂၃)၊ ေလးဘက္အညီ၊ ငါးေဆာင္စီျဖစ္၊ တေက်ာင္းႏႈိက္၀ယ္၊ ငါးဆယ္သံဃာ၊ တမ်က္ ႏွာဟု၊ ႏွစ္ရာ့ငါးဆယ္၊ ေလးသြယ္ရဟန္း၊သီဟိုဠ္ကြ်န္းက ဓူရႏွစ္ျဖာ၊ ငါးရာစီမ်ွ၊ ရို႕ျပည္မမွ၊ ဓူရ တေထာင္၊ ပင့္ေဆာင္ေကြ်းေမြး၊ လွဴပဲြက်င္းပ ၊ လက္က ထူးဆန္း၊ နတ္နန္းတမွ်၊ တူစြရီႊေက်ာင္း၊ အေပါင္းမ်ားစြာ၊ သံဃာႏွစ္ေထာင္၊ ပင့္ေဆာင္ၿပီးမွ စူလေရ၀၊ နာယကကား၊ ဓမၼသဘင္၊ သဂၤါ ယနာ၊ တင္ရာအစ၊ ပဥၥ၀ိနယာ (၂၄)၊ ၊ ႏွစ္ရာ့ငါးဆယ္၊ သုတၱံက်ယ္တိ၊ နာ၀ိဧကာ (၂၅)၊ ကိုးရာဆယ္တိ၊ အဘိဓမၼာ၊ က်မ္းလာသတၱ၊ ယွစ္ရာ့ေလးဆယ္၊ဗုဒၶ ေဟာတိ၊ ပါဋိနယ၊ တာျမပတၱာ(၂၆) ၊ ၾကီး၀ါ ခ်ပ္ ျပား၊ ႏွစ္ေထာင္အားျဖင့္ ရီႊးထားေသခ်ာ၊ တႏွစ္ၾကာအယ့္။
တျဖာဖြင့္ျပ၊ အဌကထာ၊ ၀ိနယာမွာ၊ ခုႏွစ္ရာငါးဆယ္၊ သုတ္၀ယ္အလာ၊ ေထာင့္ငါးရာတည့္၊ အဘိဓမၼာ၊ ေျခာက္ရာကိုးဆယ္၊ ဓိပၸါယ္ေပါင္းစံု အကုန္ေဖာ္ဟိ၊၀ိသုဒိၶမဂ္၊ သ်ွင္ပ်က္မရာ၊ လိဇိၨာ မွာႏိႈက္၊ ခ်ပ္ျဖစ္ေလးဆယ္၊ ဒါေယ၀ိနိစၧယ၊ကခၤ၀ိတရဏီ (၂၇)၊ ခ်ပ္ရီႊေလးဆယ္၊ နိကာယ္္ငါး၀၊ အဌကထာ၊ ႏွစ္ႏွစ္ၾကာျပဳ၊ ပ-ဒု-တ-မွီ၊ စတုတၳီက်၊မဟိ ံသဟူ၊ မည္ရသမိုင္း၊ ရကိၡဳင္တုိင္းသို ့ စိယ္ခိုင္းလီဘိ၊ ေမာဂၢလိပုတၱ၊ တိႆေထရ္လွ်င္၊ သိခင္ေရ၀၊ ေထရ္ငါးျဖာ၊ ရဟႏၱာရို ့၊ ၾကြလာ ထိုခါ၊ သူရိယာစကၠ၊ ရို႕ရာဇအား ေဟာၾကားေဒသနာ၊ ေဒ၀ါဓူတ (၂၈)၊ သုတၱံအဆံုး၊ ေလးေသာင္း လံုးမွာ ဓမၼာစကၡဳ၊ ရမႈဟိေၾကာင္း၊ ေလးေသာင္းရဟန္း၊ ကြ်တ္တန္း၀င္ၾက၊ ထိုုကစရြယ့္၊ သာသ နာ့၀န္ထမ္း၊ ရဟန္းသံဃာ၊ စဥ္လာပြားထ၊ သီဟဠနယ့္၊ ၀ါဒတူဘိ၊ ဂုဏသိ ဂႌီမွာ ပတၱာပဥၥမီ (၂၉)၊ ႀကီးရီႊခ်ပ္ျပား၊ ငါးေထာင္အားျဖင့္၊ ရီႊးထားေသခ်ာ၊ သံုးႏွစ္ၾကာလွ်င္၊ ေအာင္ျမင္ၿပီးစီး၊ သီရိစျႏၵား၊ ရို႕မင္းဖ်ားကား၊ ရုပ္ပြားပုထိုး၊ ေစတီမ်ိဳးနယ္၊ ေနာက္တိုးကန္တူး၊ ေကာင္းမႈုျဖာျဖာ၊ ျပည္ရြာခြန္ ဘဏ္၊ ယႊျပန္တ၀က္၊ ရန္မ်က္ကင္းၿငိမ္း၊ မယိမ္းမယုတ္၊ ႀကိဳးကုပ္ဒါန၊ သီလတျဖာ၊ ဘာ၀နာ တရပ္၊ ၀ိပႆနာ၊ မ်ားစြာအားထုတ္၊ ေလာကုတ္သဘင္၊ မဂ္ပဲြဆင္သည္၊ ဖိုလ္၀င္နိဗၺာန္ ေရာက္ ေၾကာင္းတည္း။
( ) နံပါတ္ကြင္းတပ္ထားေသာ စကားလုံးအဓိပၸါယ္မ်ား
(၁) ၀ိဒြါသမုတ္ - ပညာရိွသမုတ္ေသာ
(၂) စတုယုဂ္ - ယုဂ္ေလးပါး
(၃) ကလိယုဂ္ - ဆုတ္ယုတ္ေသာယုဂ္
(၄) ဒြါပရန္ - ဒြါပရယုဂ္
(၅) ေၾတတာ - ေၾတတရာယုဂ္
(၆) ကတ - တတယုဂ္
(၇) အအဥအ၊ ရာဂီၾဘဳ - ၄၃၂၀၀၀၀ ပိဋကတ္သခ်ာၤနည္း
(၈) ျပည့္လာဥႆံု - အားလံုးျပည့္စံုသည္။
(၉) ဂိကၡာဂိကၡ - ၂၅၂၅ ကလိယုဂ္ႏွစ္- ပိဋကတ္သခ်ာၤနည္း
(၁၀) ယာယန - အသက္တစ္ရာတန္းကပ္
(၁၁) ေဒ၀ါမႏု - နတ္-လူ
(၁၂) ၾသဆာဂါရ - ၂၅၇၀- ပိဋကတ္သခ်ာၤနည္း
(၁၃) သာခပုဏၰမီ - ကဆုန္လျပည့္ေန ့
(၁၄) ဓာတုဋိကာ - ၁၁၆၉- ပိဋကတ္သခ်ာၤနည္း
(၁၅) န၀ၾတိသတၱဂိ - ၃၇၃၉-ကလိယုဂ္ေခတ္
(၁၆) ေဂါစာဘိႏၷ - သကၠရာဇ္ၿဖိဳၿခင္း
(၁၇) မိဘစံဇီ - ၈၆၄၅- ပိဋကတ္သခ်ာၤနည္း
(၁၈) ခတိၱငါးဆက္ - ခတိၱယအႏြယ္မင္း ၅-ဆက္
(၁၉) ဇီ၀က - ၁၄၈- ပိဋကတ္သခ်ာၤနည္း
(၂၀) ဓနဥၥ - ၆၀၉- ပိဋကတ္သခ်ာၤနည္း
(၂၁)ဥတၱမ - ၅၆၀ - ပိဋကတ္သခ်ာၤနည္း
(၂၂) စိၾတာပုဏၰိ၊ ပဋိပါဒ - တန္ခူးလဆုတ္-၁ရက္
(၂၃) ၀ိဟာတမ်က္ - တစ္မ်က္ႏွာ၌ ေက်ာင္းေဆာင္
(၂၄) ပဥၥ၀ိနယာ - ၀ိနည္းငါးက်မ္း
(၂၅)နာ၀ဧကာ - ကိုးရာတစ္ဆယ္
(၂၆) တာၿမပတၱာ - ေၾကးကိုခတ္ထားသည့္အျပား
(၂၇)ဒါေယ၀ိနစၧယ၊ ကခၤ၀ိတရဏီ - ၀ိနစၧယ ႏွင့္ ကခၤ၀ိတရဏီက်မ္းေပါင္း
(၂၈) ေဒ၀ါဓူတ - ေဒ၀ဓူတသုတၱံေဒသနာေတာ္
(၂၉) ပတၱာပဥၥမီ - ငါးေထာင္ေၾကးျပားခ်ပ္ေရ
သွ်င္ေကာသလ(ဂေ၀သီ)က သီဟုိဠ္တြင္ စတုတၳသဂၤါယနာကုိ (သီဟုိဠ္ဘာသာ) ျဖင္႔ ေပထက္အကၡရာ တင္ခဲ႔ေၾကာင္းကုိ ဓမၼပဒ အဌကထာနိဒါနကထာတြင္ ….ယာတမၸ ပဏၰိ ဒီပမွီ ဒီပဘာသာယ သ႑ိတာ ။ဟု ပါရွိေၾကာင္းကုိ ရခုိင္ေ၀သာလီသားတုိ႔၏ သဂၤါယနာကုိ ဆန္းစစ္ခ်က္ -ေစာမင္းႏြယ္(ေျမာက္ဦး) ေရးသားသည္႔ ဦးရာဇ္ေၿမ မဂၢဇင္း စာမ်က္ႏွာ (၁၃၂) ေလ႔လာႏုိင္ပါသည္။
တဖန္ သာသနာႏွစ္ ၅ ရာစုမွစ၍ သာဂလၿမိဳ႕ေတာ္ရွင္ မိလိႏၵမင္းၾကီး၏ အေမးကုိ ရဟႏၱာအရွင္နာဂသိန္ေျဖဆုိေသာ မိလိႏၵပဥွာ ပါဠိေတာ္က်မ္းၾကီး ေပၚထြက္လာခဲ႔ၿပီး သာသနာႏွစ္ (၁၀)ရာစု တနည္း AD (5) ရာစု တြင္ အရွင္မဟာဗုဒၶေဃာသ မေထရ္သည္ သီဟုိဠ္ျပည္သုိ႔ ၾကြေရာက္ခဲ႔ၿပီး သီဟုိဠ္ဘာသာႏွင္႔ ရွိေသာ ပိဋကတ္ေတာ္မ်ားကုိ ပါဠိဘာသာသုိ႔ ျပန္ဆုိေရးသားခဲ႔ေၾကာင္းကုိ ပါဠိဘာသာျဖင္႔ အဌကထာဋီကာက်မ္းမ်ားကုိလည္း ျပဳစုေရးသားခဲ႔ေၾကာင္း ဗုဒၶတရားေတာ္ အထက္တန္းအဆင္႔ က်မ္းႏွင္႔ သာသနာ(၂၅၀၀) ခရီးက်မ္းမွာ ေရးထားသည္။
(ရခုိင္စာေပခရီး ၊ စာ-၂၃ ၊ ရခုိင္ညြန္႔ဖူး အမွတ္(၄) စာ -၉၂ - ၉၃ ရွဴ
ရွင္သာသာမေဏဓမၼဗိမာန္ သာသနာ႔၀န္ေဆာင္အဖြဲ႔ ၊ဓမၼစာေစာင္ အမွတ္(၇) 2014 လကၤာကၽြန္းသုိ႔ ညြန္းစာစီေဆာင္းပါး (Page-17)တြင္ရႈ
သာသနာသကၠရာဇ္ ၄၅၀ ျပည့္ႏွစ္၊ ၀ါဋဂါမဏိမင္းလက္ထက္ သီဟုိဠ္ (ယခုသီရိလကၤာ)ကၽြန္း၌ စတုတၱသဂၤါယနာကုိ တင္ခဲ့သည္။
ယင္းသဂၤါယနာတင္ပဲြကုိ သီဟုိဠ္ဘာသာျဖင္႔ သဂၤါယနာတင္ခဲ႔ျခင္းကုိ အိႏိၵယႏုိင္ငံက အသိအမွတ္မျပဳဘဲေပ။ ေနာက္ ႏွစ္(၁၅၀)ေလာက္အၾကာ သာသနာသကၠရာဇ္ ၆၀၀ ၀န္းက်င္တြင္ အိႏၵိယႏုိင္ငံ၊ ကနီသွ်က မင္းလက္ထက္၊ ကသၼီရတုိင္း၊ ဇလႏၶရၿမိဳ႕၌ သဂၤါယနာတင္ခဲ့သည္။
(က) သီဟုိဠ္ကၽြန္း၌ ၀ါဋဂါမဏိမင္း တင္ခဲ့ေသာ စတုတၱသဂၤါယနာတင္ပဲြကုိ ေတာင္ပုိင္း သဂၤါယနာဟုလည္းေကာင္း၊
(ခ) အိႏၵိယႏုိင္ငံ၌ ကနီရွက တင္ခဲ႔ေသာ သဂၤါယနာကုိ စတုတၱသဂၤါယနာတင္ပဲြကုိ ေျမာက္ပုိင္း သဂၤါယနာတင္ပဲြဟုလည္းေကာင္း ေခၚၾကပါသည္။
ပိဋကတ္သခ်ၤာတြက္နည္း ဂါထာဇယားပုံ
က ခ ဂ ဃ င စ ဆ ဇ စ် သရ(၈)လုံးႏွင္႔
ဋ ဌ ဍ ဎ ဏ တ ထ ဒ ဓ
ယ ရ လ ၀ ဂ မ သ ဟ ဠ
ပ ဖ ဗ ဘ မ ည- န
၁ ၂ ၃ ၄ ၅ ၆ ၇ ၈ ၉
ယေန႔အခ်ိန္ခါ ရခုိင္လူမိ်ဳးတုိ႔၏ သဂၤါယနာတင္ခဲ႔ေသာ ေပမူ၊ ေၾကးျပားမူ ပိဋကတ္က်မ္းဂန္မ်ားကုိ စစ္ေဘးစစ္ဒဏ္မ်ားေၾကာင္႔ ေပ်ာက္ဆုံး ပ်က္စီးကာ ရုပ္၀တၳဳ သက္ေသအျဖစ္ လက္ဆုပ္လက္ကုိင္ မျပႏုိင္ေစကာမူ ရခုိင္ျပည္ ေ၀သာလီရွိ (သဂၤါယနာကုန္းေတာ္) ေရႊေတာင္ ေခၚ သရက္ခ်ိဳေတာင္ထိပ္ကုိ ေၿမညွိကာ သဂၤါယနာတင္ သည္႔ ရဟန္ေတာ္မ်ား သီတင္းသုံးေနထုိင္ခဲ႔ေသာ ေက်ာင္းေတာ္ရာမ်ားႏွင္႔ ယင္းေတာင္ကုန္း၏ အေရွ႕ဖက္တြင္ ဧက (၂၀) ရွိ ေသာက္ေရကန္ၾကီး ပန္းခ်င္းေၿမာင္ ကုိ ရုပ္၀တၳဳသက္ေသအျဖစ္ ယေန႔တုိင္ ထင္ရွားရွိေနပါေသးသည္။
က်မ္းကုိး
ဗုဒၶေဂါတမႏွင္႔ စႏၵသူရိယဘုရင္၊ ဦးလွထြန္းျဖဴ
သီတဂူဆရာေတာ္ဥာဏိႆရ ႏွင္႔ ပ႑ိတ္ ဦး ဦးသာထြန္းအေမးအေျဖ ၊
ရခုိင္ေ၀သာလီသားတုိ႔၏ သဂၤါယနာကုိ ဆန္းစစ္ခ်က္ -ေစာမင္းႏြယ္(ေျမာက္ဦး)ဦးရာဇ္ေျမမဂၢဇင္း။
ေရွးေခတ္ရခုိင္သမုိင္းစဥ္ႏွင္႔ ေခတ္အဆက္ဆက္ ယဥ္ေက်းမႈ ၊ ဦးေရႊဇံ
ရာဇာႏွင္႔ သာသနာ- ပါရဂူ
ဗုဒၶသာသနာႏွင္႔ ရခုိင္ျပည္( ဦးေအာင္သာဦး)
၁၉၉၅ခုႏွစ္ -ရခုိင္မဂၢဇင္း ၁၇ ၊ ေ၀သာလီအတူးထုတ္၊
ဦးေရႊဇံ ၊ ရခုိင္သမုိင္းအလင္းျပက်မ္း
ဗုဒၶသာသနာေတာ္ ၂၅၀၀ ခရီး ၊ေမာင္အံ႔ (မဟာ၀ိဇၹာ-ဘုံေဘ)
ရွင္သာသာမေဏဓမၼဗိမာန္ သာသနာ႔၀န္ေဆာင္အဖြဲ႔ ၊ဓမၼစာေစာင္ အမွတ္(၇) 2014
No comments:
Post a Comment